Referenssit
Ei tässä mitään höyhensarjalaisia olla:
Muna vai kanan päämunijalla,
toimittaja, viestintäkonsultti & valmentaja Ira Koivulla on yli 20 vuoden kokemus valtakunnallisesta viestinnästä & vaikuttamistyöstä. Isotkin projektit hoituvat vankalla ammattitaidolla sekä mainioiden yhteistyökumppaneiden avulla.
Koulutus
VTM, pääaineena viestintä
(Helsingin Yliopisto 2004)Kehitysmaatutkimuksen kandidaatti
(Helsingin Yliopisto 2003)Extended DISC® -sertifioitu valmentaja
Everything DiSC® -sertifioitu valmentaja
Kasvatustieteen perusopinnot 25 ov
Työura ennen Muna vai kanaa
24 vuotta journalismia 12 vuotta esimiestehtäviä joista 6 vuotta mediatalossa 6 vuotta kansalaisjärjestössä
Toimittajana Ilta-Sanomissa ja Helsingin Sanomissa. Toimituspäällikkönä Koti ja Keittiö -lehdessä. Päätoimittajana Kirjastolehdessä. Viestintäpäällikkönä Suomen kirjastoseurassa.
Muutosagentti & vaikuttajaviestijä myös vapaa-ajalla
* Kirjoittanut kirjan Vapaa viinistä, miten elämä muuttuu kun laittaa korkin kiinni (Viisas elämä 2016)
* Lukuisia kansalaisvaikuttamisen tekoja, muun muassa Espoon Ruomelankorven metsän pelastaminen hulevesiallassuunnitelmilta vuonna 2016
* Mukana journalistien Faktana kiitos -koulukiertueella keväällä 2018
Kiinnostuitko? Tutustu viestintäkonsultointi- ja koulutuspalveluihimme
Asiakkaitamme
Palautteet asiakkailta
Tiimivalmennukset
100 % koki, että koulutus vastasi asetettuihin tavoitteisiin
100 % koki, että tiimi tuntui koulutuksen jälkeen läheisemmältä
100 % suosittelisi Ira Koivua valmentajaksi
Koulutuksen paras anti oli…
”Profiilien soveltaminen käytännön työelämään.”
”Työtovereita ymmärtää nyt paremmin.”
”Yhteisöllisyys, itsestä ja erilaisista kommunikointitavoista oppiminen ja työilmapiirin parantaminen”.
”Yhteisöllisyys ja tutustuminen myös työtovereihin, joiden kanssa ei ole joka päivä töissä tekemisissä.”
Yksilövalmennukset
”Olen aiemmin käynyt viikon kestäneissä psykologissa testeissä, ja yllätyin, että DISC-analyysin tulokset olivat lähes yksi yhteen syvällisten psykologisten tutkimusten tulosten kanssa. DISC on työkaluna helppo ja nopea. Kysymyksiin käytettyyn aikaan nähden se antaa todella monipuolisen kuvan henkilön taipumuksista, erityisesti vahvuuksista ja tavasta toimia.
DISC-analyysin avulla voidaan syventää ymmärtämystä eri ihmisten tavasta toimia ja ajatella. Suosittelisin DISC-työkalua erityisesti työpaikan muutos- ja ristiriitatilanteisiin ja se on varmasti toimiva työkalu henkilöstön sijoittelussa uusiin työtehtäviin, työryhmien muodostamisessa ja työpaikan ilmapiirin parantamisessa.”
Yksilövalmennuksessa käynyt eläinlääkäri, 44
”EverythingDisc oli helppo ja nopea tehdä. Tulosraportti oli helppolukuinen ja visuaalinen. Ja ne tulokset… häkellyttävän osuvat! Kuin itse olisin ne kirjoittanut mutta jotain uuttakin tuli; vahvuuksia alueilta, joilla en niitä uskaltanut ajatella olevan. Me suomalaisethan mieluusti näemme itsessämme vain vikoja.
EverythingDisc ei kuitenkaan ole pelkkä profiilinmäärityshaastattelu, joita löytyy netistäkin, vaan se tarjoaa myös syvempää tulkintaa henkilökohtaisen profiilin motivaatio- ja stressitekijöistä sekä täsmävinkkejä niiden hallintaan. Nämä vinkit tulevat taatusti käyttöön!
Erityisen hyödyllisinä koin D,I,S ja C -tyylien esittelyt ja strategiset neuvot, joiden avulla pystyn kohentamaan vuorovaikutusta erilaisten ihmisten kanssa muutosjohtajan työssäni. Koko tiimin profiloiminen ja liittyminen pilvipalveluun tarjoaa varmasti parhaan mahdollisen hyödyn tiimityöhön parantamalla keskinäistä ymmärrystä ja vuorovaikutusta.”
Paula Turunen
projektiylilääkäri K-HKS
nuorisopsykiatrian erikoislääkäri
Viestintäkoulutukset
Tiivis, selkeä kokonaisuus. Hyvä, rento ja käytännönläheinen koulutus.
Etenemistahti oli sopiva ja koulutuksessa rento tunnelma.
Koulutus oli mukavan tiivis ja sopivasti osiin pätkitty.
Sain tästä paljon työkaluja omaan työhöni. Osui ja upposi!
Ira Koivua kuulisi mielellään useamminkin.
Selkeät diat, jäivät mieleen!
Sain uusia ideoita, miten lähdemme kehittämään omaa markkinointiviestintää ja henkilökunnan viestintäkoulutusta. Some-viestinnän käytännön vinkit olivat erittäin hyödyllisiä.
Mielenkiintoista asiaa, mukavan rento ja antoisa koulutus. Erityinen kiitos keveäksi rakennetusta aikataulusta!
100 % vastanneista koki, että koulutuksen sisällöistä tulee olemaan hyötyä omassa käytännön työssä.
93 % vastanneista kertoi saaneensa koulutuksesta uutta tietoa.
93,3 % koki, että koulutus vastasi omia tarpeita.
Suositus:
Ira Koivun tehtävä oli uudistaa Kirjastoseuran jäsenlehti ja modernisoida järjestön viestintä niin, että se näkyisi paremmin mediassa, perinteisessä ja sosiaalisessa. Koivu onnistui tehtävässään erinomaisesti. Lehden levikki lähes kolminkertaistui ja ilmoitusmyynti parani. Some- ja lehdistönäkyvyys paranivat tuntuvasti ja samalla seuran koko viestintäilme kirkastui ja nykyaikaistui. Tekijänä Koivu on luova, tehokas ja intohimoinen, hän työskentelee omalla motivaatiolla kohti yhteisiä päämääriä.
Tuloksellista viestintää, asiakastarina
Muna vai kana aloitti yhteistyön yrityksen kanssa. Sovittiin, että otamme hoitaaksemme yrityksen ulkoisen viestinnän.
Yritykselle tehtiin viestintästrategia, johon sisältyi myös kriisiviestinnän sekä sosiaalisen median strategiat. Työntekijöille pidettiin somekoulutus.
Kotisivut hakukoneoptimoitiin ja luotiin uusia optimoituja sisältöjä.
Tulokset kahdessa kuukaudessa:
- Asiakkaan Facebook tilin seuraajien määrä nousi 200:a seuraajasta 1000:een.
- Sitoutumiset julkaisuihin kasvoivat 92 %
- Yritys tavoitti n. 50 000 henkilöä ja julkaisuihin sitouduttiin yli 17 000 kertaa. Kolmantena kuukautena yrityksen yksittäinen postaus tavoitti 100 000 henkilöä.
- Yrityksen kanssa tehtiin maineteko ja mediatiedotusta. Tiedotteet menivät sellaisenaan läpi ainakin kahdessa sanomalehdessä.
- Menestys on nostanut kateutta ja huolta kilpailijoissa. Kriisiviestintä on otettu käyttöön heti, kun joku on yrittänyt mustamaalata sosiaalisessa mediassa. Hyvän maineen ansiosta kriisiviestintä on ollut helppoa.
- Yrityksen tunnettuus on kasvanut ja sillä on erittäin hyvä maine. Hyvä maine on edesauttanut myyntiä ja uusien työntekijöiden rekrytointia.
Yhteistyö asiakkaan kanssa jatkuu ja uusia suunnitelmia viestinnän tehostamiseksi tehdään säännöllisesti.
Muna vai kanan mainiot yhteistyökumppanit
Tommi Puuska (ThinkFast Oy):
Kotisivujen hakukoneoptimoinnin ja Inbound-markkinoinnin asiantuntija
Tommi Puuska on erikoistunut kotisivujen hakukoneoptimointiin ja Inbound-markkinointiin. Hän on vuosituhanteen vaihteesta lähtien toiminut markkinoinnin maailmassa auttaen yrityksiä ja yhteisöjä näkymään verkossa ja tavoittamaan asiakkaansa.
Tommi tekee kanssamme yhteistyötä asiakkaidemme kotisivujen rakentamisessa, vanhojen kotisivujen näkyvyyden nostamisessa sekä Inbound-markkinoinnissa. Tommin kanssa on ilo työskennellä: hän on paitsi alansa huippu myös asiakaspalvelun tinkimätön ammattilainen. Tommilta saa aina enemmän kuin tilaa, ylivoimaisella hinta-laatusuhteella.
Saija Tynkkynen (SaijaDesign):
Graafisen suunnittelun asiantuntija
Saija on tehokas, monipuolinen ja luova graafisen suunnittelun ammattilainen, joka saa nopeasti kiinni siitä, mikä on olennaista.
Saija loihtii kädenkäänteessä logot, käyntikortit, esitteet ja muut visuaaliset materiaalit, joita yrityksesi/yhteisösi tarvitsee – tinkimättömällä laadulla, superhienolla palveluasenteella ja kustannustehokkaasti.
Koulutukseltaan Saija on medianomi amk ja markkinointiviestinnän suunnittelija MAT.
Saija tekee kanssamme yhteistyötä visuaalisissa materiaaleissa, brändin kirkastuksessa ja uudistusprojekteissa.
Kaarimedian tuotanto oli meille entuudestaan tuttua ja siksipä pyysimme heitä toteuttamaan käsikirjoittamamme videon, jossa komiikan keinoin käydään läpi eri vuorovaikutustyylien eli DISC-tyyppien ensireaktiot muutokseen.
Koska videoprojekti toteutui niin saumattomasti ja ketterästi, ja kun vielä lopputulos oli juuri sitä mitä toivottiinkin (ja ehkä hippuisen paremminkin!) löimme ilolla kättä päälle yhteistyökumppanuudelle. Kaarimedia on yhteistyökumppanimme projekteissa, joissa tarvitaan tuotantoyhtiötä toteuttamaan radiomainontaa, mainoselokuvaa ja yritysesittelyvideoita.
Seuraa myös: