Referenssit

Koulutus

VTM, pääaineena viestintä
(Helsingin Yliopisto 2004)

Kehitysmaatutkimuksen kandidaatti
(Helsingin Yliopisto 2003)

Extended DISC® -sertifioitu valmentaja

Everything DiSC® -sertifioitu valmentaja

Kasvatustieteen perusopinnot 25 ov

Työura ennen Muna vai kanaa

24 vuotta journalismia 12 vuotta esimiestehtäviä joista 6 vuotta mediatalossa 6 vuotta kansalaisjärjestössä

Toimittajana Ilta-Sanomissa ja Helsingin Sanomissa. Toimituspäällikkönä Koti ja Keittiö -lehdessä. Päätoimittajana Kirjastolehdessä. Viestintäpäällikkönä Suomen kirjastoseurassa. 

Muutosagentti & vaikuttajaviestijä myös vapaa-ajalla

* Kirjoittanut kirjan Vapaa viinistä, miten elämä muuttuu kun laittaa korkin kiinni (Viisas elämä 2016)

* Lukuisia kansalaisvaikuttamisen tekoja, muun muassa Espoon Ruomelankorven metsän pelastaminen hulevesiallassuunnitelmilta vuonna 2016

* Mukana journalistien Faktana kiitos -koulukiertueella keväällä 2018

Kiinnostuitko? Tutustu viestintäkonsultointi- ja koulutuspalveluihimme

Asiakkaitamme

Palautteet asiakkailta

Tiimivalmennukset

100 % koki, että koulutus vastasi asetettuihin tavoitteisiin

100 % koki, että tiimi tuntui koulutuksen jälkeen läheisemmältä

100 % suosittelisi Ira Koivua valmentajaksi

Koulutuksen paras anti oli…

”Profiilien soveltaminen käytännön työelämään.”

”Työtovereita ymmärtää nyt paremmin.”

”Yhteisöllisyys, itsestä ja erilaisista kommunikointitavoista oppiminen ja työilmapiirin parantaminen”.

”Yhteisöllisyys ja tutustuminen myös työtovereihin, joiden kanssa ei ole joka päivä töissä tekemisissä.”

Yksilövalmennukset

{

”Olen aiemmin käynyt viikon kestäneissä psykologissa testeissä, ja yllätyin, että DISC-analyysin tulokset olivat lähes yksi yhteen syvällisten psykologisten tutkimusten tulosten kanssa. DISC on työkaluna helppo ja nopea. Kysymyksiin käytettyyn aikaan nähden se antaa todella monipuolisen kuvan henkilön taipumuksista, erityisesti vahvuuksista ja tavasta toimia. 

DISC-analyysin avulla voidaan syventää ymmärtämystä eri ihmisten tavasta toimia ja ajatella. Suosittelisin DISC-työkalua erityisesti työpaikan muutos- ja ristiriitatilanteisiin ja se on varmasti toimiva työkalu henkilöstön sijoittelussa uusiin työtehtäviin, työryhmien muodostamisessa ja työpaikan ilmapiirin parantamisessa.”

Yksilövalmennuksessa käynyt eläinlääkäri, 44

{

”EverythingDisc oli helppo ja nopea tehdä. Tulosraportti oli helppolukuinen ja visuaalinen. Ja ne tulokset… häkellyttävän osuvat! Kuin itse olisin ne kirjoittanut mutta jotain uuttakin tuli; vahvuuksia alueilta, joilla en niitä uskaltanut ajatella olevan. Me suomalaisethan mieluusti näemme itsessämme vain vikoja.

EverythingDisc ei kuitenkaan ole pelkkä profiilinmäärityshaastattelu, joita löytyy netistäkin, vaan se tarjoaa myös syvempää tulkintaa henkilökohtaisen profiilin motivaatio- ja stressitekijöistä sekä täsmävinkkejä niiden hallintaan. Nämä vinkit tulevat taatusti käyttöön!

Erityisen hyödyllisinä koin D,I,S ja C -tyylien esittelyt  ja strategiset neuvot, joiden avulla pystyn kohentamaan vuorovaikutusta erilaisten ihmisten kanssa muutosjohtajan työssäni. Koko tiimin profiloiminen ja liittyminen pilvipalveluun tarjoaa varmasti parhaan mahdollisen hyödyn tiimityöhön parantamalla keskinäistä ymmärrystä ja vuorovaikutusta.”

Paula Turunen
projektiylilääkäri K-HKS
nuorisopsykiatrian erikoislääkäri

Viestintäkoulutukset

{

Tiivis, selkeä kokonaisuus. Hyvä, rento ja käytännönläheinen koulutus.

{

Etenemistahti oli sopiva ja koulutuksessa rento tunnelma.

{

Koulutus oli mukavan tiivis ja sopivasti osiin pätkitty.

{

Sain tästä paljon työkaluja omaan työhöni. Osui ja upposi!

{

Ira Koivua kuulisi mielellään useamminkin.

{

Selkeät diat, jäivät mieleen!

{

Sain uusia ideoita, miten lähdemme kehittämään omaa markkinointiviestintää ja henkilökunnan viestintäkoulutusta. Some-viestinnän käytännön vinkit olivat erittäin hyödyllisiä.

{

Mielenkiintoista asiaa, mukavan rento ja antoisa koulutus. Erityinen kiitos keveäksi rakennetusta aikataulusta!

100 % vastanneista koki, että koulutuksen sisällöistä tulee olemaan hyötyä omassa käytännön työssä.

93 % vastanneista kertoi saaneensa koulutuksesta uutta tietoa.

93,3 % koki, että koulutus vastasi omia tarpeita.

    5 star review  Näkemyksellinen asenne viestintään, huimasti tietotaitoa ja kokemusta mm. mediaviestinnän sekä organisaation sisäisen ja ulkoisen viestinnän saralta. Mukava työskennellä yhdessä!

    Tommi Puuska Avatar Tommi Puuska
    7.2.2018

    5 star review  Ei voi antaa kuin viisi tähteä aamun luennon pohjalta. Jos ei sen pohjalta tajunnut mistä on kyse ja mikä on tärkeää, niin voihan nenä.

    Leena Tervakorpi Avatar Leena Tervakorpi
    5.3.2018

    5 star review  Kiitos hyvästä koulutuspäivästä. Asiat esitettiin selkokielellä, helposti ymmärrettävässä muodossa. Sain täydellisesti vastetta kurssimaksulle. Voin suositella kaikille <3

    Taina Jokinen Avatar Taina Jokinen
    27.4.2018

    5 star review  Erinomaisen inspiroiva puhuja! 😊

    Tarja Munther Avatar Tarja Munther
    14.2.2018

    5 star review  Vankkaa ja harvinaisen monipuolista osaamista viestinnästä ja sisällöntuotannon alueelta, inspiroivaa dynaamisuutta, pulppuilevia ideoita, ymmärrystä sanoista ja visuaalisuudesta sekä hauskoja hetkiä! Suosittelen lämpimästi!

    Karoliina Ahola Avatar Karoliina Ahola
    15.2.2018

    5 star review  Sain luennolta hyviä vinkkejä yrityksen viestintään.

    Anna-Liisa Lötjönen Avatar Anna-Liisa Lötjönen
    5.3.2018

Suositus:

Ira Koivun tehtävä oli uudistaa Kirjastoseuran jäsenlehti ja modernisoida järjestön viestintä niin, että se näkyisi paremmin mediassa, perinteisessä ja sosiaalisessa. Koivu onnistui tehtävässään erinomaisesti. Lehden levikki lähes kolminkertaistui ja ilmoitusmyynti parani. Some- ja lehdistönäkyvyys paranivat tuntuvasti ja samalla seuran koko viestintäilme kirkastui ja nykyaikaistui. Tekijänä Koivu on luova, tehokas ja intohimoinen, hän työskentelee omalla motivaatiolla kohti yhteisiä päämääriä.

Jukka Relander

Suomen kirjastoseuran pj. 2009-2017

Tuloksellista viestintää, asiakastarina

Muna vai kana aloitti yhteistyön yrityksen kanssa. Sovittiin, että otamme hoitaaksemme yrityksen ulkoisen viestinnän.
Yritykselle tehtiin  viestintästrategia, johon sisältyi myös kriisiviestinnän sekä sosiaalisen median strategiat. Työntekijöille pidettiin somekoulutus.
Kotisivut hakukoneoptimoitiin ja luotiin uusia optimoituja sisältöjä.

Tulokset kahdessa kuukaudessa: 

  • Asiakkaan Facebook tilin seuraajien määrä nousi 200:a seuraajasta 1000:een.
  • Sitoutumiset julkaisuihin kasvoivat 92 % 
  • Yritys tavoitti n. 50 000 henkilöä ja julkaisuihin sitouduttiin yli 17 000 kertaa. Kolmantena kuukautena yrityksen yksittäinen postaus tavoitti 100 000 henkilöä.
  • Yrityksen kanssa tehtiin maineteko ja mediatiedotusta. Tiedotteet menivät sellaisenaan läpi ainakin kahdessa sanomalehdessä.
  • Menestys on nostanut kateutta ja huolta kilpailijoissa. Kriisiviestintä on otettu käyttöön heti, kun joku on yrittänyt mustamaalata sosiaalisessa mediassa. Hyvän maineen ansiosta kriisiviestintä on ollut helppoa.
  • Yrityksen tunnettuus on kasvanut ja sillä on erittäin hyvä maine. Hyvä maine on edesauttanut myyntiä ja uusien työntekijöiden rekrytointia.

    Yhteistyö asiakkaan kanssa jatkuu ja uusia suunnitelmia viestinnän tehostamiseksi tehdään säännöllisesti.

Muna vai kanan mainiot yhteistyökumppanit

Tommi Puuska (ThinkFast Oy): 

Kotisivujen hakukoneoptimoinnin ja Inbound-markkinoinnin asiantuntija

Tommi Puuska on erikoistunut kotisivujen hakukoneoptimointiin ja Inbound-markkinointiin. Hän on vuosituhanteen vaihteesta lähtien toiminut markkinoinnin maailmassa auttaen yrityksiä ja yhteisöjä näkymään verkossa ja tavoittamaan asiakkaansa.

Tommi tekee kanssamme yhteistyötä asiakkaidemme kotisivujen rakentamisessa, vanhojen kotisivujen näkyvyyden nostamisessa sekä Inbound-markkinoinnissa. Tommin kanssa on ilo työskennellä: hän on paitsi alansa huippu myös asiakaspalvelun tinkimätön ammattilainen. Tommilta saa aina enemmän kuin tilaa, ylivoimaisella hinta-laatusuhteella.

Saija Tynkkynen (SaijaDesign):

Graafisen suunnittelun asiantuntija

 Saija on tehokas, monipuolinen ja luova graafisen suunnittelun ammattilainen, joka saa nopeasti kiinni siitä, mikä on olennaista.

Saija loihtii kädenkäänteessä logot, käyntikortit, esitteet ja muut visuaaliset materiaalit, joita yrityksesi/yhteisösi tarvitsee – tinkimättömällä laadulla, superhienolla palveluasenteella ja kustannustehokkaasti.

Koulutukseltaan Saija on medianomi amk ja markkinointiviestinnän suunnittelija MAT. 

Saija tekee kanssamme yhteistyötä visuaalisissa materiaaleissa, brändin kirkastuksessa ja uudistusprojekteissa.

Kaarimedian tuotanto oli meille entuudestaan tuttua ja siksipä pyysimme heitä toteuttamaan käsikirjoittamamme videon, jossa komiikan keinoin käydään läpi eri vuorovaikutustyylien eli DISC-tyyppien ensireaktiot muutokseen.

Koska videoprojekti toteutui niin saumattomasti ja ketterästi, ja kun vielä lopputulos oli juuri sitä mitä toivottiinkin (ja ehkä hippuisen paremminkin!) löimme ilolla kättä päälle yhteistyökumppanuudelle. Kaarimedia on yhteistyökumppanimme projekteissa, joissa tarvitaan tuotantoyhtiötä toteuttamaan radiomainontaa, mainoselokuvaa ja yritysesittelyvideoita.

Seuraa myös:

Pin It on Pinterest