”Me saimme tästä valmennuksesta voimaa tiimiin”
Asianajotoimisto Louhi Oy (ent. Asianajotoimisto Jenna Järnstedt Oy) tilasi päivän vuorovaikutusvalmennuksen ja Everything DiSC® -työyhteisö (workplace) vuorovaikutusanalyysit.
Työyhteisöllä ei ollut esiintynyt ongelmia vuorovaikutuksessa, mutta niitä haluttiin myös ennaltaehkäistä yrityksen kasvaessa.
Asiakastarina: Walki Pietarsaaren työyhteisökoulutus
Elintarviketeollisuudelle pakkauksia tuottavan Walkin Groupin Pietarsaaren tehtaalla on viime aikoina ollut paljon muutoksia, ja lisää on tulossa. Tätä silmällä pitäen tuore tehtaanjohtaja Timo Lehmuskallio tilasi Muna vai kanalta työyhteisökoulutuksen Walki...
Muutosjohtaminen ja muutosviestintä – Case Royalin punainen suklaa
KUN kysyn johtoryhmävalmennuksessa, kuka myöntää olevansa muutosvastainen, yksikään käsi ei nouse. Seuraavaksi kysyn, kuinka moni vastustaisi, jos puoliso jonain päivänä ilmoittaisi, että tänään meidän perhe ryhtyy vegaaneiksi? Käsiä alkaa nousta. ME olemme kaikki...
Korona-aika on lisännyt resilienssin ja muutosjohtamisen tarvetta – Moni johtaja miettii tällä hetkellä, miten saadaan työntekijät takaisin toimistolle pandemian jälkeen
Suomi otti koronapandemian ansiosta ison digiloikan, ja työntekijät tottuivat tekemään töitä kotoa käsin. Yle uutisoi tänään, että valtaosa suomalaisista haluaisi etätyösuosituksen päätyttyä jatkaa työntekoa kotoa. MONI on huomannut, että kotitoimistolla...
On yleinen virhekäsitys, että introvertit olisivat ”kiltimpiä” kuin ekstrovertit
Helsingin Sanomien 30.9.2020 julkaistua artikkelia lukiessa saattaa mennä helposti niin sanotusti pullat ja jauhot sekaisin. Ja kommenteista päätellen monella menikin. Ominaisuuksia on niputettu yhteen listaamalla, jolloin jutusta saa helposti kuvan, että itsekäs...
Yrittäjä, ole itsellesi parempi pomo. Näiden viiden vinkin avulla sinä ja yrityksesi voitte paremmin.
Moni yrittäjä stressaa nyt koronakriisin vuoksi menettämiään toimeksiantoja ja tilauksia, osa taas uupuu työkuorman alle. Oli poikkeustila tai ei, yrittäjän on tärkeää pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan. 1. Hinnoittele palvelusi oikein äläkä myy liian halvalla. ...
Muna vai kanan koronatiedote: Viestintäpalvelut & koulutukset hoituvat etäyhteyksin
Koronavirus on nyt kaikkien kielen päällä – toivottavasti vain vertauskuvallisesti. Viestintätoimisto Muna vai kana Oy palvelee asiakkaita etäyhteyksin poikkeustilan aikana. Viestintään liittyvät toimeksiannot hoituvat sähköpostin ja puhelimen välityksellä ja...
Opitaan hevosilta johtamisesta, osa III: Kriisijohtaminen
Akuutissa kriisitilanteessa johtamistaidot punnitaan: silloin on nopean ja tehokkaan toiminnan aika. Kriisin keskellä on kyettävä tekemään tilannearvio ja suunnitelma kriisin selättämiseksi. On ryhdyttävä toimeen ja saatava johdettavat antamaan parastaan ja venymäänkin tarvittaessa, mikäli tilanne sitä vaatii.
Opitaan hevosilta johtamisesta: osa 2: Johtaja, tiedä minne olet menossa
Jokaisen, jonka täytyy työkseen johtaa, tulisi tiedostaa ja harjoitella omaa sanatonta viestintäänsä. Hevonen on mitä mainioin vuorovaikutuksen ja viestinnän harjoituskumppani, koska sitä ei voi huijata. Se kuulee sykkeesi jo kaukaa ja lukee kehonkieltäsi kuin avointa kirjaa. Jos et itse usko siihen mitä sanot, kehosi paljastaa sen. Silloin sinua ei usko hevonen eikä kukaan muukaan.
Opitaan hevoselta johtamisesta? Osa 1: Pelolla johtaminen
Sitä luulisi, että kun hevosella on selässä pedon tuoksuinen ratsastaja, polle olisi tavallistakin kuuliaisempi – mutta ei. Ratsastus on ratsastajan ja hevosen välistä yhteistyötä, jossa ratsastaja johtaa ja hevonen seuraa. Mutta kuten kaikki yhteistyö, myös ratsastus vaatii luottamusta.
Karismaattisia naispuhujia
Etkö löydä tapahtumaasi naispuhujia? Täältä piisaa! Tämä lista Suomen naispuolisista puhujista syntyi erään All male panelin innoittamana: järjestäjät eivät olleet löytäneet tapahtumaan kiinnostavia ja karismaattisia naispuolisia puhujia. Semmoistahan voi sattua!...
30,5 miljoonaa syytä, miksi konflikteja pitäisi ennaltaehkäistä sairaaloissa (ja muillakin työpaikoilla)
Yhdelläkään organisaatiolla ei pitäisi olla varaa olla puuttumatta konflikteihin ajoissa. Fiksuinta olisi ennaltaehkäistä niitä, sillä se säästäisi aikaa, energiaa ja euroja.
Äidillä oli viisas pomo: hän osoitti luottamusta työntekijöihin
(Tekstiä on päivitetty 28.10.2020) Eläkkeellä oleva äitini muistelee yhä kaiholla vanhaa työpaikkaansa, sähkökaapelitehdasta, jossa hän ja muut ”duunarit” tekivät melko yksitoikkoista työtä pienellä palkalla. Minäkin muistan äidin työpaikan. Kävin siellä...
Saitko huonoa palvelua? Kysy itseltäsi nämä 4 kysymystä ennen kuin julkaiset negatiivisen palautteen
Radiossa kerrottiin ilmiöstä, jossa ihmiset käyvät huvin vuoksi ilkeilemässä yritysten Facebook-seinillä ja antamassa julkisesti negatiivisia palautteita tahoille, joiden kanssa eivät välttämättä ole olleet missään tekemisissä. Olen törmännyt tähän asiakkaitteni...
10 painavaa syytä ostaa asiantuntijapalvelu pieneltä yritykseltä
Kiitos tarjouksesta. Me päädyttiin nyt kuitenkin ostamaan isolta yritykseltä. Kiitos, mutta me käytämme vain isoja yrityksiä. Meillä on jo vakituiset sopimukset erään ison yrityksen kanssa. Joillakin on kyllä hienot verkkosivut, mutta sitten kun katsoo tarkemmin, käy...
Esimies, panosta muutosjohtamiseen ja muutosviestintään
Muutos tuntuu nykyään olevan pysyvä olotila niin yksityisellä kuin kunnallisellakin sektorilla. Organisaatiomuutokset, YT-neuvottelut ja uusien järjestelmien käyttöönotto aiheuttavat tiheään toistuessaan työpaikoilla vastarintaa ja uupumusta. Erilaiset ihmiset...
Työpaikkakiusaaminen on Suomessa suurempi tabu kuin seksuaalinen häirintä
Työpaikkakiusaaminen tarvitsee vastaavan kampanjan kuin #metoo.
Polkaistaanko käyntiin työpaikkakiusaamista vastustava #beenthere-kampanja?
Jos olet kokenut työpaikkakiusaamista tai todistanut sellaista, jaa somessa postaus hastagilla #beenthere
Annetaan kasvot työpaikkakiusaamiselle ja näytetään ettei se ole marginaali-ilmiö.
Kriisiviestinnän yleisimmät kompastuskivet: jargon ja empatian puute
Kriisiviestintä ei välttämättä vaadi suuria taloudellisia panoksia, joskus riittää oikea ajoitus ja kekseliäisyys. Monet pienet yritykset ovat onnistuneet jopa parantamaan brändiään loistavalla kriisiviestinnällä. Isot yritykset saattavat joskus kompastua suuruuteensa. Ei mennä sinne asiakkaan tasolle, vaan vastataan huutoon korkealta ja kasvottomasti. Eikä puhuta samaa kieltä yleisön kanssa. Vaikka asiakas olisi väärässä, kannattaa silti osoittaa empatiaa ja ymmärtää asiakkaan näkökulmaa ja tunteita.
Vaikuttajaviestinnän abc: näitä ohjeita seuraamalla voit saada päättäjät toimimaan asiasi hyväksi
Onko kuntasi jättänyt virkistysalueet hoitamatta? Onko tehty hölmö suunnitelma, joka tuhoaisi asukkaille tärkeän kohteen? Onko joku läheisesti vaarassa joutua oikeusmurhan kohteeksi? Älä jää seisomaan tumput suorina ja odota, että pahin tapahtuu, vaan tee jotain ennen...
Aku Louhimiehet työpaikoilla – pohdiskelua viestinnän ja tiimityön näkökulmasta
Louhimieheen keskittyminen ei johda muutokseen asenteissa, ilmapiirissä eikä rakenteissa. Olisi niin helppoa typistää asia yhden ihmisen tekemiksi kauheuksiksi, mutta todellisuudessahan Louhimies on kulttuurimme tuote. Tapaus on siitä hedelmällinen puitava, että se on loistava esimerkki viestinnän, johtamisen ja tiimityön epäonnistumisesta. Se että elokuvasta silti tuli hyvä, ei muuta mitään.
Johtamisen kehittäminen hevosten avulla
Hevonen antaa palautteen välittömästi, mikä tekee siitä loistavan apurin esimies- ja tiimivalmennuksissa. Hevonen on lahjomaton peili: sitä ei kiinnosta mitä hunajaa suusta tulee, se lukee elekieltäsi ja aistii tunnetilasi pitkän matkan päästä.
Muutosviestintä joko hitsaa tai hajottaa työyhteisön
Pienetkin muutokset saattavat huonosti hoidettuina syödä työpaikan ilmapiiriä ja työn tuottavuutta. Viestinnän tarve korostuu kriisissä, mikä muutos aina on. Parhaimmillaan muutosviestintä vahvistaa työyhteisöä ja hitsaa sen tiimin tiiviimmin yhteen.
Mediaviestintä on taitolaji: miten saada tiedote läpi?
Jos tiedotteesta ei heti käy ilmi olennainen, se lentää roskakoriin. OTSIKON kysymystä miettivät monet hienon palveluidean tai tuotteen keksineet yrittäjät. Törmäsin kysymykseen viimeksi Facebookin yrittäjäryhmässä, jossa kysyjää kehotettiin palkkaamaan...
Hyvä viestintä luo luottamusta
Sain tällä viikolla erinomaisen käytännön esimerkin viestinnän merkityksestä bisneksessä. Marssin erään elektroniikkaa myyvän tavaratalon yritysmyyntipuolelle ja pyysin tarjousta liikkuvasta laajakaistasta ja kännykkäliittymästä. Paikalla oli vain yhden operaattorin...
Seuraa myös: