Onko kuntasi jättänyt virkistysalueet hoitamatta? Onko tehty hölmö suunnitelma, joka tuhoaisi asukkaille tärkeän kohteen? Onko joku läheisesti vaarassa joutua oikeusmurhan kohteeksi?

Älä jää seisomaan tumput suorina ja odota, että pahin tapahtuu, vaan tee jotain ennen kuin on myöhäistä.

Kansalainen voi vaikuttaa päättäjien toimiin, sillä kansalainen on äänestäjä. Jokainen päättäjä haluaa pitää äänestäjänsä tyytyväisenä, jotta häntä äänestetään jatkossakin. Yksi ääni ei vielä paljon vaikuta, mutta jos kansalainen saa kerättyä ison porukan asiansa taakse, alkaa jo tapahtua. Sillä edellytyksellä tietenkin, että ajettavalle asialle on hyvät perustelut.

Koska ihmiset usein ajavat hyviä asioita, mutta harvalla on varaa palkata viestintätoimistoa asiaa ajamaan, kerron tässä blogipostauksessani askel askeelta ohjeet tehokkaaseen kansalaisvaikuttamiseen: mitä kannattaa tehdä, jotta voi saada päättäjät toimimaan asian hyväksi.  Jotta viestinnällä on vaikutusta, se pitää tehdä kunnolla, älä siis jätä yhtään kohtaa väliin. Panosta sisällön laatuun ja uskottavuuteen.

Viestintä vaikuttaa, jos se on uskottavaa, herättää luottamusta ja ennen kaikkea herättää tunteen. Vaikuttajiin vaikutetaan vaikuttamalla suureen yleisöön eli äänestäjiin, suureen yleisöön vaikutetaan herättämällä tunteita. Mikä herättää tunteen? Tarinat.

Käytän asian selkeyttämiseksi kuviteltua esimerkkitapausta:

Villiintynyt puisto asuinalueella

Lapsiperheiden suosiman asuinalueen virkistyspuisto on päästetty villiintymään. Ruoho kasvaa jo kolmatta vuotta leikkaamatta. Kunnan toimesta osa alueen nurmesta pidetään siistinä, osa rehottaa villiniittynä. Lähialueen asukkaat ovat joka vuosi yksitellen antaneet palautetta – tuloksetta. Kuntalaiset ovat huolissaan punkkien lisääntymisestä. Mikä siis neuvoksi?

1. Joukkovoima käyttöön

Kerätkää porukka, joka ajaa asiaa aktiivisesti. Jakakaa vastuut tasaisesti, ettei yhdelle jää liian isoa urakkaa. 2-3 aktiivia riittää.

2. Työnjako

Valitkaa yksi ryhmän vetäjäksi, joka vastaa viestinnästä: kokoaa tuotetun materiaalin yhteen ja toimittaa sen eteenpäin myöhemmässä vaiheessa. Valitkaa sellainen henkilö, jolla on kynä ja puhe hallussa ja joka hallitsee sosiaalisen median.

Toisen vastuulla on selvittää, miksi kunnassa on päätetty toimia kuten nyt toimitaan ja tehdä perusteluista lyhyt kooste vetäjälle. Luultavasti syynä on säästö, joten samainen henkilö selvittää numerofaktoja: kuinka paljon maksaisi, jos koko alue pidettäisiin siistinä koko kesän. Ja vertailun vuoksi hän selvittää myös, kuinka paljon maksaa yhteiskunnalle, jos yksi lapsi sairastuu borrelioosiin ja menettää työkykynsä loppuiäkseen. Lisäksi tämä henkilö ottaa selvää kuinka paljon ihmisiä alueella asuu, kuinka monta lasta (ja koiraa) ja kuinka moni käyttää puistoa säännöllisesti.
Kootkaa faktat kaikista mahdollisista asiaanne ajavista perusteluista.

Mikäli kunta vetoaa pölyttäjiin (kimalaiset, mehiläiset ja perhoset tarvitsevat luonnonniittyjä ja kukkia selvitäkseen), voidaan ehdottaa, että alueelle jätettäisiin pölyttäjiä varten selvästi rajattuja alueita vaadittavien etäisyyksien päähän toisistaan.

Kolmas käy kuvaamassa puistoa säännöllisesti ja osoittaa konkreettisesti esimerkiksi mittanauhalla kuinka korkea ruoho on. Lapsia on hyvä saada mukaan kuvaan ja koiria (lasten kuvaamiseen ja kuvien käyttöön on pyydettävä lupa vanhemmilta). Lasten ja perheiden kuvilla ja tarinoilla saadaan herätettyä tunteita. Kannattaa siis pyytää lupa kuvattavilta perheiltä myös siihen, että heidän yhteystietonsa saa antaa medialle haastattelua varten.

3. Materiaalin koostaminen

Kun kaikki materiaali on koossa, ryhmän vetäjä tekee niistä selkeän kokonaisuuden, jossa kerrotaan mistä on kyse, mitä vaaditaan ja miksi. Kuvia mukaan kuvateksteineen. Tekstiä saa olla maksimissaan 2 A4:sta.

4. Kerätään ihmiset asian taakse

Vetäjä luo kansalaisadressin https://www.adressit.com/ koosteensa pohjalta jaa jakaa sen asuinalueen sosiaalisen median ryhmissä saatetekstillä + kuvalla ja pyytää allekirjoittamaan ja jakamaan adressin omissa sosiaalisen median kanavissaan. Lisäksi adressi kannattaa jakaa kaikkiin mahdollisiin lähialueiden FB-ryhmiin – jopa kirpputoreille. Asialle voidaan perustaa jopa omat sosiaalisen median kanavat.

5. Yhteys mediaan

Kun adressiin on alkanut tulla nimiä (ei välttämättä tarvita valtavia määriä, hyvillä perusteilla pienempikin voi vaikuttaa), tiedota paikallista sanomalehteä ja radiota asiastanne. Täältä löydät ohjeen tiedotteen tekemiseen.
Mitä luultavammin teistä tehdään paikallismediaan juttu, etenkin jo on kesä ja uutiset vähissä. Voit myös lähettää tiedotteen valtakunnalliseenkin mediaan, heinäkuussa nekin voivat kiinnostua asiasta. Muina aikoina on vaikeampaa ylittää uutiskynnys.
Mikäli virtaa riittää ja saatte porukan mukaan, voitte järjestää maineteon, tempauksen, joka kiiinnittää huomion asiaanne.

6. Päättäjien pommitus

Ryhmän vetäjä koostaa sähköpostiosoitteiston, jossa on mukana kaikki asiaan vaikuttavat kaupunginvaltuuston valtuutetut, myös kaupunginvaltuuston puheenjohtaja. Vetäjä lähettää jokaiselle yksilöidyn (= viestin alussa puhutellaan päättäjää nimeltä) sähköpostin, jossa aiheena on: ”Toimenpiteitä varten: hoitamaton XXXX (<- nimi)  puisto on vaaraksi alueen asukkaille”
Toimenpiteitä ja/tai kuittausta on vaadittava, tai sähköposti menee helposti roskakoriin.

Lisäksi viestiin avataan adressin sisältö tekstinä + liitteeksi koko adressi pdf-muodossa. Viestiin mukaan tieto kansalaisadressista ja linkki adressiin.

Lisäksi ryhmän vetäjä toimittaa sähköpostilistauksen useammalle aktiiville, ja ohjeistaa nämä toimimaan samoin. Näin päättäjät saavat sähköpostia samasta aiheesta useammalta taholta ja se luo painetta toimintaan.

7. Odotellaan tuloksia ja tiedotetaan

Kerrotaan medialle ja sosiaalisessa mediassa lähialuen asukkaille, miten asia etenee. Vastaanotetaan valtuutettujen sähköposteja ja vastaillaan niihin.

8. Juhlitaan voittoa

Jos kaikki on mennyt kuten pitää, ryhmän vetäjä saa yhteydenoton kaupunginvaltuustolta, jossa kerrotaan, että tarvittaviin toimenpiteisiin on ryhdytty. Pidetään voitonjuhlat parturoidussa puistossa!

Ira Koivu, journalisti, viestintäkonsultti ja -valmentaja

 

 

 

 

 

 

 

Pin It on Pinterest