27.10.2025 (*tekstiä on päivitetty 28.10.)

Yle julkaisi tänään artikkelin, jossa asiantuntijat tuomitsivat DISC-työkalun pseudotieteeksi. Aihe pääsi myös Aamuteeveeseen.

Artikkeliin oli haastateltu tieteenfilosofi ja akatemiatutkija Inkeri Koskista, Aalto-yliopiston tuotantotalouden tutkija Reima Launosta ja Jyväskylän yliopiston psykologian professori Taru Feldtiä.

Ihmisten jakaminen neljään väriin on yhtä pätevää kuin horoskoopit tai humoraalioppi, sanoo tieteenfilosofi ja akatemiatutkija Inkeri Koskinen.

Olen tästä aivan samaa mieltä. Artikkelin ja siihen haastateltujen perusoletus on väärä, ja siksi artikkeli turha kohujuttu. Toivottavasti kohu ei vie toimeentuloa kaikilta DiSC-analyysia käyttäviltä valmentajilta Suomessa.

Todella harmillista, että YLE ja Aamutv sortuvat tällaiseen mustavalkoiseen klikkiuutisointiin.
Yle sentään oli haastatellut myös MLP:n Hannu Häyristä Everything DiSC edustajana, Aamuteeveessä ääneen pääsivät vain kriitikot.

Everything DiSC® ei ole persoonallisuustesti

DiSC on vuorovaikutusanalyysi, ei persoonallisuustesti. Se mittaa vuorovaikutustyyliä, joka on vain pieni osa persoonallisuutta. Vuorovaikutustyyli muuttuu iän myötä, se ei ole lukittu tiettyyn pisteeseen. Ihmiset voivat myös mukauttaa omaa tyyliään vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa.

Itsekin pidän värityökalua heppoisena, ja harmittelin, kun Eriksonin Idiootit ympärilläni  – mutkat suoriksi vetävä kohuteos sai niin paljon näkyvyyttä ja lukijoita.

DiSC ei ole suojattu tuotemerkki, vaan sen nimisiä vuorovaikutustyökaluja on useita, osa niistä on heikkotasoisia. Mutta on myös valideja työkaluja, kuten se, johon itse sertifioiduin aikanaan vertailua tehdessäni.
Värityökalu, joka on Eriksonin kirjan viikehyksenä, kuuluu ensimmäisiin eli ei-valideihin työkaluihin. Ilokseni värityökalua ei ole tarjolla suomeksi, joten sitä tuskin täällä juurikaan käytetään.

Kun aikanaan lähdin yrittäjäksi, halusin käyttööni konkreettisen työkalun työyhteisöjen kehittämiseen. Pohtiessani mihin vuorovaikutustyökaluun sertifioidun, tutkin tarkoin eri työkalujen taustat ja toimivuudet.

Sitten löysin Everything DiSC -vuorovaikutustyökaluun, tai oikeammin, se löysi minut. MLP oli minuun yhteydessä ja halusi minun tutustuvan heidän käyttämäänsä Everything DiSCiin. Ensimmäisenä sain tehdä itse analyysin, ja sen tulokset osuivat nappiin.  

Lisäksi tutustuin työkalun manuaaliin, paksuun opukseen, jossa avataan analyysin tieteellistä taustaa.
Vakuutuin. Kävin sertikoulutuksen ja sittemmin olen käyttänyt ainoastaan Everything DiSC-analyysia työyhteisöjen ja johtoryhmien valmennuksissa.

Olen käyttänyt Everything DiSCiä vuosia, teettänyt satoja analyyseja, eikä kertaakaan ole tullut vastaan tilannetta, jossa asiakas itse, tai hänen työtoverinsa eivät tunnistaisi henkilöä raportista.

Asiakkaissani on myös lääkäreitä ja psykoterapeutti, joista sivuillani on heidän antamansa julkiset palautteet.

 

DISC auttaa sanoittamaan erilaisuutta

Everything DiSC on loistava vuorovaikutusanalyysi ja työkalu, mutta tietenkään siitä ei ole psykologin tai psykoterapeutin korvaajaksi. Se ei ole persoonallisuusanalyysi, vaan vuorovaikutusanalyysi. Se auttaa ihmisiä sanoittamaan omaa erilaisuuttaan suhteessa toisiin ihmisiin.

Se kertoo vuorovaikutustyylistä, siitä miten erilaiset ihmiset näkevät kokevat toisensa: miten he tulkitsevat toisen kommunikointityyliä ja miten voitaisiin ehkäistä turhat väärinymmärrykset ja konfliktit. 

Miten tämä voisi olla pseudotiedettä? Kun aikuiset ihmiset sanoittavat erilaisuuttaan suhteessa muihin, eikö se ole validia tietoa viestinnän ja vuorovaikutuksen kannalta? Itse suosittelisin Everything DiSC-analyysia myös kaikille avioliittoa harkitseville, tai viimeistään häälahjaksi. Se ennaltaehkäisisi avioeroja ehkäistessään turhia konflikteja.

DiSC-analyysejä ei tehdä alaikäisille, koska he eivät välttämättä vielä tunne itseään kovin hyvin, ja heidän kehittymisensä on vielä kesken. Murrosikäisen vuorovaikutustyyli kun harvemmin (onneksi) on pysyvä ominaisuus. Lisäksi nuorelle tehty vuorovaikutusanalyysi voisi johtaa itseään toteuttavaan ennustukseen.

Olen saanut pelkkää positiivista palautetta asiakkailtani Everything DiSC-työkalusta.
Yksi on jäänyt erityisen hyvin mieleen: ”Kiitos kun kävit meitä kouluttamassa. Nyt me ei enää pelätä meidän pomoa, vaan me vaan todetaan, että se on se D-tyyli (väriteoriassa punainen) taas vahvasti esillä.”

Ira Koivu
VTM viestintäasiantuntija ja vuorovaikutusvalmentaja
Everything DiSC -työkaluun sertifioitunut johdon ja työyhteisöjen kouluttaja

Tästä linkki Ylen juttuun: 
Tutkija: Suurin osa rekrytointi­firmoista käyttää huuhaa-testejä | Talous | Yle

 

Pin It on Pinterest